donderdag 10 januari 2013

Mens en lijden: Welke elementen zijn belangrijk in het omgaan met mensen die met lijden en sterven te maken krijgen?

Elementen die belangrijk zijn in het omgaan met sterven en lijden

Ik denk dat het belangrijk is dat je in het omgaan met mensen die met lijden en sterven te maken krijgen, dat je hen steunt.
Daarmee bedoel ik dat je er altijd bent voor hen, waar en wanneer dat ook mag zijn.


Ook denk ik dat het belangrijk is dat je luistert. Wanneer iemand moet omgaan met een verlies is het van belang dat je luistert naar hoe die persoon zich er bij voelt. Ook moet je openstaan voor hoe de persoon daar naar kijkt.
Als de persoon in nood zijn verhaal komt vertellen en jij omvat het als een last dan komt dit niet aangenaam over. De persoon in kwestie heeft iemand nodig die echt kan luisteren, die empathie toont en vragen durft stellen. De luisteraar moet volgens mij durven vragen hoe iemand zich bij het overlijden voelt en vooral of hij/zij iets kan doen voor de persoon.


2 opmerkingen:

  1. Naar mijn mening is dit juist dat iemand die moet omgaan met een lijdenservaring of sterfgeval moet steunen en er moet zijn voor hem of haar. Ook luisteren (actief luisteren) is super belangrijk. De een zal al wat gemakkelijker praten dan de andere, maar hetgeen die gezegd word moet gehoord worden. Ik vind het mooi hoe je dit onderwerp uitwerkt. Ook vind ik dat je luisteren en steun in iedere situatie kan gebruiken, wat vind jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, dat je mijn mening deelt. Ik vind ook dat je je actief luisteren en je steun altijd kan gebruiken bij de mensen, in om het even welke situatie dat ook mag zijn. Steun en een luisterend oor kan je zowel gebruiken bij positieve gebeurtenissen als negatieve gebeurtenissen. Het is iets waar mensen altijd moeten kunnen op rekenen.

      Verwijderen