maandag 29 oktober 2012

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe idee 2

CITAAT VAN PAUL VERHAEGHE:

"De mens is nu eenmaal egoïstisch en corrupt, zo luidt het, enkel uit op eigen voordeel en genot en altijd in concurrentie met de ander – survival of the fittest, selfish genes, weet je wel? Wie daar anders over denkt, is  naïef en dom. 'Get real', dat is het ironische  bevel."


Mijn mening:
Ik ga zeker niet akkoord met deze stelling! Niet elke individu in deze maatschappij wordt gekenmerkt als egoïst en corrupt althans dat vind ik. 
Er zijn veel mensen die taken vervullen voor hun medemens uit vrije wil. 
Bijvoorbeeld de vele jeugdbewegingen die actief zijn in België. Zelf ben ik ook actief in een jeugdbeweging en dat doe ik zeker niet voor mezelf! Ik wil mij engageren in de KSJ omdat ik de kindjes plezier wil bezorgen en om hen verschillende zaken bij te leren.
Leidster Laura actief in de jongste tak van KSJ Elverdinge.
Toffe momenten beleven met de (b)engels.

Als aardbewoner vind ik het van belang dat je in staat bent om je mensen te helpen. En ook klaar te staan voor medemensen die het soms wat moeilijk hebben.
Mijn levensdoel is zeker niet zorgen dat ik zelf overleef. Ik sta in het leven als iemand die graag andere mensen helpt. Zelf ben ik pas gelukkig als ik mensen zie lachen en als ze gelukkig zijn.

Over de concurrentie...
In onze samenleving en ons leven is er concurrentie aanwezig. Maar ik ben er zeker van dat er in verschillende milieu's nog positieve concurrentie schuilt. Zoals in het voetbal: Als de wedstrijd bezig is dan kunnen de tegenspelers elkaar niet luchten. Maar achteraf kunnen ze wel op een aangename manier met elkaar over de match praten.


De leidingsploeg, waaronder mezelf, samen met de jongste groep: de Sloebers.
In KSJ Elverdinge zijn we met 23 leid(st)ers. Samen staan we om de twee weken paraat om als vrijwilligers leiding te geven aan onze leden.

BRON: Paul Verhaeghe



Geen opmerkingen:

Een reactie posten