donderdag 1 november 2012

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe idee 4

CITAAT VAN PAUL VERHAEGHE:

"De onvermijdelijke keerzijde hiervan is een groeiende groep die zich mislukt 
voelt, meestal reeds vanaf de leeftijd van tien jaar. Loser! Is het voornaamste 
scheldwoord vandaag op de speelkoer van de lagere school. Sommige van die 
losers komen in opstand, maar het merendeel wordt sociaal angstig, autistiform, 
depressief, en nagenoeg altijd hyperconsumerend."

Mijn mening:
Met deze stelling ga ik wel akkoord. Er zijn meer en meer mensen in de samenleving die zich mislukt voelen. En in feite zijn ze dat niet... Hun leven heeft hen nog zoveel te bieden maar toch steken ze hun hoofd in het zand.
Jongeren en kinderen voelen zich in de samenleving alsmaar vroeger mislukt. Daarmee bedoel dat het idee dat ze een 'LOSER' zijn vroeg bij hen opkomt.
Tieners raken tijdens hun pubertijd meer depressief dan dat dit vroeger voorkwam, heb ik het gevoel. Ik vind dit heel jammer want zij beschikken ook over talenten!

Zelf merk ik dat ook soms in de jeugdbeweging, terwijl we een spelletje aan het spelen zijn. Bijvoorbeeld bij het touwtjespringen: Veel meisjes kunnen dit spontaan maar als er één meisje bij is die dit niet kan... Dan voelt dat ene meisje zich de loser. 
Jezelf een loser voelen vind ik onterecht. Het is een feit dat je niet in alles goed bent of dat je wel eens kan mislukken in iets. Maar daartegenover staan je talenten!
In onze samenleving moeten we ons als mens meer focussen op onze talenten dan ons te deprimeren op wat we minder kunnen.
Ik bekijk het zo: Iedereen moet zichzelf beschouwen als een ster. En je moet zeker niet bang zijn om te stralen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten