donderdag 27 december 2012

Mens en zingeving: Waarin geloof ik?

Waarin geloof ik?
Ik ben opgevoed als Christen. God komt wel degelijk in mijn leven voor maar ik vind van mezelf dat ik meer een cultuurchristen ben. Wij vieren alle Katholieke feesten en gaan soms eens naar de kerk. Mijn geloof is door de jaren heen, er sterk op achteruit gegaan.

Geloven in God is een groot citaat voor mij. Daarmee bedoel ik dat ik wel geloof in God maar, maar in de kleine dingen. Ik neem niet alles uit het Christendom letterlijk. Er zijn zaken die ik oprecht geloof en zaken die ik liever negeer.

God zal altijd in mijn leven blijven maar Hij is niet mijn drijfveer.

1103684-11-1356282150067_large

2 opmerkingen:

  1. Geloof is ietts van alle tijden. Lang geleden in de préhistori geloofde men, in de oudheid en de middeleeuwen geloofde men, Vandaag gelooft men nog steeds. Toch zijn de banden met 'God' veel brozer.

    Men zegt wel 'Ja er is een god', maar men denkt het omgekeerde of dit dan net andersom. Ik geloof niet echt in een god. Wel in iets. Er moet toch iets zijn dat ons een doel heeft in het leven. Of zijn wij hier enkel om even rond te lopen op de aarden en dan plots te verdwijnen. Neen, wij (mensen) zijn hier met een groter doel op aarde.

    Volgens mij is dat doel onze drijfveer. Sommigen geven dit een naam als Allah, God, Boedha... Voor mij is het gewoon de kracht die ons, ons doel laat bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je mooie verwoording, Matthijs!

    BeantwoordenVerwijderen