donderdag 10 januari 2013

Mens en lijden: In Flanders Fields Museum

In Flanders Fields Museum

Het 'In Flanders Fields Museum' in Ieper  is een plek die voor mij niet onbekend is.
Ik ben namelijk een Ieperling.
Dit museum is een soort van herdenkingsplaats voor de soldaten die meevochten in WO I. Wanneer je in Ieper komt, kan dit je niet ontgaan want je ziet allerlei zaken die tonen dat we die soldaten niet vergeten zijn. Zoals de vele namen die geschreven staan in de Menenpoort, de vele Engelse kerkhoven die je in heel Ieper vindt,...
Iets wat ook heel symbolisch is voor de eerste Wereldoorlog, dat zijn de klaprozen ook wel gekend als 'poppies'. De achtergrond van mijn blogpagina is ook versierd met zo'n klaproosjes. De keuze was eerst niet bewust, ik koos het gewoon omdat ik het mooi vond. Maar na een tijdje stond ik er bij stil dat het wel een mooi symbool is naar mijn afkomst toe. Ik vind het voor mezelf belangrijk dat ik weet wat er gebeurd is in WO I. Door de vele mensen die ik zie rondlopen in mijn stad met een poppy op hun jas gespeld en ook omdat ik tenslotte een 'echte Ieperling' wil zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten