donderdag 10 januari 2013

Mens en lijden: Is er leven na de dood?

Is er volgens mij leven na de dood?

Is er leven na de dood? Dat is een vraag waar je niet dagelijks over nadenkt. Het is iets wat tijd in beslag neemt en wat ook veel tijd nodig heeft.

Sinds kort ben ik mijn Mémé verloren in een verkeersongeval. Het overleden kwam heel plots en ik zat nog met 1001 vragen, dingen die ik haar graag nog wou vertellen. Het verlies van mijn grootmoeder zorgde ervoor dat ik nu helemaal anders denk over sterven. Voordien had ik er nog niet echt over nagedacht.
Volgens mij is er nog leven na de dood. De mensen die heengegaan zijn, leven niet meer op de aarde maar ze beleven een zalige tijd in de hemel.
God is dan diegene die zorgt voor hen en hen beschermt. Hij zorgt ervoor dat ze nu een beter leven hebben dan dat ze vroeger op de aarde hadden.
Wij kunnen onze geliefde persoon nog altijd zien in heel kleine dingen zoals een sterretje aan de hemel, de geboorte van een nieuw kindje, het vallen van een blad, het openbloeien van een roos,...
Je hoeft maar te kijken en je ziet jouw geliefde persoon! 
Ik denk ook dat de mensen die gestorven zijn ons van daarboven kunnen zien. Ze steunen ons en beschermen ons. Ook zijn ze er wanneer we ze nodig hebben of wanneer we eens een babbeltje willen slaan.


4 opmerkingen:

  1. Volgens mij worden we na de dood herboren als dieren, hierna terug als mens, hierna terug als dier en zo gaat de cyclus verder. Ik denk dit omdat je verschillen merkt in de dieren onderling, het ene dier is rustig, het andere is actief, het andere is geniepig, het andere is ... Je merkt zoveel verschillen in de dieren en ze hebben elk hun eigenschappen en dit vind ik ook terug bij de mens. Met sommige dieren voel ik me soms verbonden en kan ik er zelfs meer tegen zeggen dan tegen bepaalde mensen (jammer genoeg).

    Net als jou ben ik ervan overtuigd dat de mensen die ons dierbaar zijn over ons blijven waken wanneer ze sterven en een oogje in het zeil houden. Volgens mij krijg je zelfs kracht door deze mensen (bv. doorzettingsvermogen).

    Het is een vraag waarop we ooit een antwoord zullen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat je een hele mooie visie hebt over 'leven na de dood' Sarah. Het is iets waar ik mij soms ook wel ik kan vinden.
      Dankje om jouw visie te delen!

      Verwijderen
  2. Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt, Laura.
    Pas als je iemand verliest die je nauw aan het hart ligt, ga je beseffen wat leven na de dood is. Ik geloof in leven na de dood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat je mijn mening deelt. Het is interessant om te weten hoe jij over het leven na de dood denkt. Dankjewel voor je mening.

      Verwijderen