donderdag 10 januari 2013

Mens en lijden: Oscar et la dame Rose



Oscar et la dame Rose

De film gaat over  het lijden van een tienjarige jongen Oscar. Het is een verfilming van een novelle uit 2002, geschreven door de Franse schrijver Eric-Emmanuel Schmitt. 

Een korte inhoud over wat er zich in de film afspeelt:
Oscar is tien jaar en heeft kanker. Als hij ontdekt dat zijn ouders voor hem verzwijgen dat hij dood gaat, wil hij hen niet meer zien! Toevallig loopt hij Rose tegen het lijf, een knorrige vrouw in een roze mantelpakje, die pizza’s levert in het ziekenhuis. Zij is wél recht voor de raap en vertelt wél de waarheid. Om hem te verstrooien stelt Rose een spel voor: doen alsof elke dag telt voor tien jaar. Zo beleeft Oscar alle hoogtepunten van zijn leven in een paar dagen tijd. Tussen Oscar en Rose ontstaat een bijzondere vriendschap die hun leven zal veranderen.
























Mijn mening over de film:
Ik vind dat de film gebaseerd is op een heel mooi verhaal. Het is wel confronterend dat het hoofdpersonage, een jongetje is van 10 met kanker. De film zorgt ervoor dat je een heel andere kijk hebt op je leven en op de wereld. Ik moest er meteen bij nadenken en ik mag mij gelukkig prijzen dat ik gezond mag zijn.
Ik had niet verwacht dat 'la dame Rose' Oscar zou willen helpen. In het begin was het zo geforceerd van haar maar na een tijd ontstond er een echte relatie tussen de 2 personages. Dat vond ik mooi om te zien, je zag echt dat ze veel liefde en respect hadden voor elkaar. Het is zeker een aanrader. Een mooie film met een goed verhaal om een traantje bij weg te pinken.

4 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij echt een zeer mooie en aangrijpende film. De verhaallijn spreekt me sterk aan en kzal zeker eens de moeite doen om deze film te bekijken, :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb die film vorig jaar in één van de lessen gezien! Heel ontroerend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben de film ook bekeken in de klas en toen de film afgelopen was heerste er een volledige stilte. Iedereen was er van aangedaan.

      Verwijderen