dinsdag 8 januari 2013

Mens en medemens: Casus

Casus: Lerarenforum: Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?

Ik zou op deze manier reageren: Ik zou tegen de leerling zeggen dat het niet meer nodig is dat hij/zij de taak maakt. Als leerkracht zou ik ook vertellen aan de leerling dat het getuigt van weinig respect voor mijn vak en voor mij als leerkracht.
Als een leerling een taak niet maakt dan zou het overkomen dat de leerling geen interesse heeft voor mijn vak.
Ik zou het niet maken van de taak aanvaarden als de leerling daar een goede reden voor heeft.

Het ethisch model dat ik hier zou toepassen:
DE SITUATIE ANALYSEREN
Ik zou  nagaan waarom de leerling zijn taak precies niet maakte.
Was de leerling het vergeten, begrijpt de leerling de leerstof niet,... 

2 opmerkingen:

  1. Aan welke competenties moet een reden voldoen indien deze goed wordt bevonden? Indien een taak niet aanvaard wordt, heeft dit grote gevolgen voor de student zelf en zijn punten. Zal de student dan niet nog meer gedemotiveerd zijn om dit vak te volgen en er nog meer zijn voeten aanvegen? Bestaat er geen middenweg zodat deze student een tweede kans krijgt voor het vak. Zo bestaat de kans dat deze extra zijn best zal doen en zo een grotere motivatie verkrijgt voor je vak. Iets wat elke leerkracht wilt niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eva,
      Een reden zou voor mij geleden als de leerling problemen heeft bij het leren of hij/zij de leerstof niet begrijpt. Ook kan het zijn dat hij/zij problemen heeft thuis...
      De student zou kunnen gedemotiveerd zijn voor het vak maar ik, als leerkracht, zou er op staan om een gesprek te voeren met de leerling. Zodat de leerling ook weet hoe ik erover denk en op die manier kan ik ook het verhaal en/of de problemen horen van de leerling. Tijdens het gesprek kan er eventueel ook een middenweg gezocht worden voor een herkansing van de taak. Door het gesprek kan de leerling dan weer gemotiveerd zijn om zich ten volle in te zetten voor het vak en weet hij/zij ook dat ik begaan ben met hem/haar. Ik als leerkracht wil natuurlijk dat mijn leerlingen hun best doen en goede punten halen. Ik wil hen zeker niet in de weg staan zodat ze voor zichzelf een mooie toekomst kunnen uitstippelen.

      Verwijderen