maandag 7 januari 2013

Mens en medemens: Welke waarde wil ik aan de kleuters echt doorgeven?



De waarde die ik zeker wil doorgeven is RESPECT!

Respect vind ik heel belangrijk in het leven. Zelf vind ik het van belang dat ik gerespecteerd wordt zoals ik ben. Wanneer je iemand respect toont dan maak je daarmee duidelijk dat je die persoon neemt zoals hij/zij is. Ook kan respect getuigen van iemand graag zien of iemand graag hebben en niet willen dat de persoon zich aanpast.

In een relatie is respect belangrijk. Respect komt dagelijks aanbod in je leven. Deze waarde is noodzakelijk in een relatie omdat als je respect hebt je luistert naar die persoon, je zijn waarden en normen respecteert, je de grenzen van de persoon respecteert, je de bezittingen van de persoon respecteert,...
Respect is nodig in een relatie omdat je waardering moet tonen voor elkaars werk, elkaars kwaliteiten en elkaars vaardigheden.

Ook is respect belangrijk bij diversiteit. Iedereen is anders op deze wereldbol. Sommigen mensen voelen zich anders door een beperking, hun huidskleur,... Wanneer wij dan als personen ons respect tonen voor hen, dan geven we hen de kans en de ruimte om zich te ontplooien in onze samenleving.

Als iedereen respect heeft voor elkaar en voor elkanders materiaal dan zal dit volgens mij ook veel pesterijen en ruzies vermijden. Een ruzie in een kleuterklas kan al eens starten door dat een kleuter prutst aan het gerief van iemand anders of het kapot maakt. 

2 opmerkingen:

  1. Respect is een heel belangrijke waarde, maar zeker niet de enige. Ik sluit me helemaal aan bij het stuk dat respect moet hebben voor diversiteit, want helaas wordt dit soms wel eens vergeten. Respect is een belangrijke waarde voor heel veel dingen in het leven, want als je zelf respect hebt voor iemand dan zal die ook respect hebben voor jou. Zo zal de relatie tussen de mensen dus positief blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Mima. Ik ben blij dat je mijn mening deelt!

      Verwijderen