donderdag 10 januari 2013

Mens en natuur: Moeder aarde, gedicht

MOEDER AARDE

Lieve moeder aarde

Lieve moeder aarde,
Wat is er aan de hand? 
Mensen maken je kapot,
Ze vernielen en verwoesten je.
En jij laat alles toe?
Ze vervuilen je grond
En doden je dieren.
En jij laat alles toe.

Lieve moeder aarde,
Wat is er aan de hand?
Mensen moorden elkaar uit,
De vrede is verdwenen
En jij laat alles toe?
Kinderen moeten naar de oorlog,
Doden vallen overal neer.
En jij laat alles toe.

Lieve moeder aarde,
Wat is er aan de hand?
Mensen sterven van de honger,
Ouders hebben geen eten voor hun kroost.
En jij laat alles toe?
Mensen geloven niet meer in de God,
Die jou maakte,
En maken zichzelf kapot.
En jij laat alles toe.
bron: www.1001gedichten.nl

Mijn mening:
Dit gedicht gaat over Moeder Aarde, maar de schrijver van dit gedicht schuift alle schuld op haar.
Ik vind, ik weet zeker dat dit niet haar schuld is. Het is de schuld van de mens. Samen, als individuen, hebben we ervoor gezorgd dat de aarde zo geworden is en nu is het onze taak om ervoor te zorgen dat onze aarde weer gezond wordt. Dat ze terug kan leven zoals het vroeger was en misschien dat de bewoners van de aardbol dan ook weer wat gelukkiger zijn!

3 opmerkingen:

  1. Laura, ik ben het ermee eens dat het niet de schuld is van Moeder Aarde. Ik denk net als jou dat het de schuld is van de mens, die gebruik maakt van Moeder Aarde. We maken eigenlijk een soort misbruik van alle bruikbare elementen. Alles wat op aarde gevonden wordt, gebruiken we meestal onmiddellijk in overvloed. We zijn steeds opzoek naar iets nieuws. Het is dan ook aan ons om Moeder Aarde te helpen. Hoe we dit kunnen doen heb je al vermeld in een ander blogbericht..

    Mooie blog! Nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor je reactie Nathalie. Ik ben blij dat je mijn mening deelt, het is zeker iets dat we niet mogen onder stoelen of banken steken. De schuld ligt nu éénmaal bij ons en samen kunnen we er iets aan doen.
    groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kwam bij toeval op je blog. Heel erg goed geschreven want Moeder aarde huilt en haar hart is gebroken door mensheid die maar niet willen luisteren. Heb er ook over geschreven op op blog( het grote fotowoorden boek-Schoonheden van het leven)

    BeantwoordenVerwijderen